Welkom op onze vernieuwde website

fr

Functioneel trainen

Wat? 

“Functioneel” is een veelgebruikte term in de fitnesswereld: functionele materialen, functionele oefeningen, functioneel trainen, functionele toestellen, … Maar wat betekent dit nu precies allemaal?

Er heerst heel wat verwarring rond dit woord en het wordt dan ook vaak verkeerd geïnterpreteerd. Tijd dus om voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen. Een oefening is functioneel als ze is aangepast aan het doel of de sport. Zo zal een training van een tennisspeler er bijvoorbeeld anders uitzien dan die van een gewichtheffer. Ze zullen allebei functioneel trainen, maar met behulp van verschillende oefeningen die aangepast zijn aan de typische bewegingen binnen hun sport. 

Hoe?

Bij functioneel trainen wordt er niet met vaste toestellen gewerkt. Dit in tegenstelling tot de traditionele fitness waarin je ‘geïsoleerd’ traint en er een beperktere bewegingsvrijheid is. De bewegingen die je maakt in een traditionele fitness zijn met andere woorden minder toepasbaar op jouw dagelijks bewegingspatroon en het patroon dat eigen is aan de sport die je beoefent. 

Tijdens het functioneel trainen daarentegen zoeken we naar de spierketens die voor jouw doel belangrijk zijn en passen we de mobiliteits- en bewegingsvormen daarop aan. De spieren worden dus als een samenhangend geheel beschouwd en de focus ligt niet op één specifieke spier. Iemand die bijvoorbeeld beperkte mobiliteit heeft in de voorste spierketen of voorkant van het lichaam (anterieur) zal andere mobiliteits- en bewegingsvormen uitvoeren dan iemand die beperkter is in de achterste keten (posterieur) en omgekeerd.

Een eerste stap binnen het functioneel trainen is het lichaam in evenwicht krijgen door knooppunten in het lichaam los te maken, ook wel fascia release genoemd. Dit doen we met behulp van foam rollers of triggerpoint-balletjes aangepast aan de los te maken spier. Aan de pijnpunten worden dan dynamische mobiliteitsvormen gekoppeld. Zo wordt de range of motion of de beweeglijkheid van het lichaam vergroot en worden overbelasting of blessures vermeden. Daarna kunnen we van start gaan met bewegingsvormen die aangepast zijn aan het doel of de sport van de klant. 

Bi- of unilateraal 

Bij Soigné werken we voornamelijk met losse materialen in de bewegingsvormen. Afhankelijk van het niveau van de klant en wat hij/zij wil bereiken, kan dit zowel bi- als unilateraal. 

Bij bilaterale oefeningen werken beide ledematen gelijktijdig met eenzelfde weerstand/gewicht. In een beginfase kan dit een meerwaarde zijn om de algemene kracht en uithouding per spiergroep te verbeteren. Anderzijds zal bij bilateraal trainen de sterkste zijde van het lichaam de meeste belasting opnemen om de zwakste zijde te compenseren. De ene zijde zal dus altijd meer belast worden, wat opnieuw zal leiden tot overbelasting en blessures. Een blessure zal meestal aan één zijde optreden, denk maar aan een hamstring- of liesblessure.

Bij unilaterale oefeningen werken de ledematen onafhankelijk van elkaar. Op deze manier wordt het lichaam uitgedaagd om in evenwicht te blijven. Boven- en onderlichaam zullen dus moeten samenwerken, waardoor ook de rompspieren worden getriggerd. Tijdens het uitvoeren van deze bewegingsvormen zullen zwakkere punten zichtbaar worden en zal er een verschil in sterkte optreden tussen links en rechts. Dat verschil is volkomen normaal – denk maar aan golfer die altijd aan dezelfde kant zijn “swing” uitvoert – maar moet wel zo minimaal mogelijk zijn om overbelasting en blessures te vermijden. Door unilaterale oefeningen te integreren zal het lichaam meer in balans zijn, maar zal het ook vooruitgang boeken bij het uitvoeren van bilaterale oefeningen. Om de bewegingsvormen wat moeilijker en uitdagender te maken kan je daarnaast ook gaan trainen op onstabiele ondergrond. 

Soigné to the rescue

Kortom, functioneel trainen is de ideale manier om algemeen sterker en fitter te worden. Bij Soigné pakken we elke disbalans in het lichaam op een specifieke manier aan met behulp van leuke en variërende mobiliteits-en bewegingsvormen. 

Klinken lage rugpijn tijdens het zitten of knieklachten tijdens het lopen jou bekend in de oren? Wil je sporten onder begeleiding op een verantwoorde manier met een specifiek doel? Dan is functioneel trainen dé oplossing voor jou. Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.

Geschreven door: Benjamin Vandekerckhove bij Soigné