Welkom op onze vernieuwde website

fr

Coronacrisis blaast menig loopschoen nieuw leven in!

Ben jij net zoals veel mensen aan het lopen geslagen tijdens de coronacrisis? Je hebt plots zeeën van tijd, de zon is volop van de partij en de coronakilo’s beginnen zich stilaan op te stapelen. Kortom, de ideale timing om die loopschoenen weer van onder het stof te halen! Zonder twijfel een goed idee, maar denk toch even na vooraleer je halsoverkop begint te trainen voor je eerste halve marathon. Hier zijn een aantal tips om op een gezonde en verstandige manier de draad weer op te pikken:

Geschreven door: Brecht Bruggeman, fysieke coach en sportverzorger bij Soigné

  1. Zorg voor het juiste schoeisel
    Lopen is de sport bij uitstek voor wie geen honderden euro’s wil investeren in materiaal. Toch mag je op één iets niet besparen: goede loopschoenen. Te vaak zien we mensen tijdens deze coronacrisis hun toevlucht nemen tot vrijetijdsschoenen of schoenen die de laatste vijf jaar het zonlicht niet meer zagen. Schoen is schoen, toch? Niets is minder waar: de juiste schoen, aangepast aan jouw voet en looppatroon, is essentieel om blessures te vermijden. Je wil na twee weken toch niet abrupt moeten stoppen door kniepijn, net nu je zo gemotiveerd was? Neem daarom de tijd om je voldoende te informeren en laat je begeleiden bij het kiezen van de juiste loopschoen.
  2. Loop niet alle dagen
    Nog een belangrijke fout die we in al ons enthousiasme weleens durven te maken is dat we te veel ineens willen. Alle dagen gaan lopen terwijl je vorige maand eigenlijk je loopschoenen niet meer wist staan is allesbehalve logisch. Je kan het vergelijken met een achtjarig voetballertje dat meteen 90 minuten zou moeten spelen op een voetbalterrein van 100 m lang. Klinkt niet echt verstandig, toch? Opbouw is alles en opbouwen impliceert ook dat je regelmatig moet rusten. Door rustdagen in te lassen geef je je lichaam namelijk de ruimte om te herstellen en aan te sterken voor je volgende looptraining. Gun je jezelf die rust niet, dan duw je je lichaam de dieperik in, terwijl je eigenlijk juist je conditie wil verbeteren. Een opbouwend loopschema maken of laten maken is dus zeker een must!
  3. Ontspan!
    Onze drukke samenleving en de balans tussen werk en gezin brengen tegenwoordig al een hoop stress teweeg. Laten we onszelf dus niet nog extra belasten met het idee dat we tijdens het lopen ook nog eens de snelste van ons vriendengroepje moeten zijn. Neem het van mij aan: met een extra King of the Mountain-titel op Strava is nog niemand rijk geworden. Lopen en bewegen in het algemeen moet pure ontspanning zijn! Ga naar een leuke plek bij je in de buurt, geniet van de natuur en ontdek nieuwe looppaadjes. Loop op je eigen tempo en aan een rustige hartslag, zodat je zonder moeite nog een praatje kan slaan met je loopmaatje. Laat het competitiebeest in jezelf dus niet steeds de bovenhand nemen, maar probeer ten volle te genieten van je looptochtjes!

Ben je er na het lezen van deze blog helemaal klaar voor? Trek die loopschoenen dan maar al aan! Heb je toch nog een duwtje in de rug nodig of wens je professioneel begeleid te worden? Aarzel dan niet om ons te contacteren!